Uusi GT-ohjaamo 700-sarjaan
Nyt 800-sarjasta tuttu äänieristetty ja modernisti varusteltu GT-ohjaamo on saatavilla myös 700-sarjaan.
Lue alapuolelta Avant-tehtaan artikkeli uudesta GT-ohjaamosta.
Muutama vuosi sitten kehitimme 800-sarjaan räätälöidyn GT-ohjaamon, jotta pitkää työpäivää tekevien Avant-käyttäjien päivä olisi mahdollisimman mukava. Silloin ohjaamoon haluttiin vähemmän melua ja tärinää, lisää näkyvyyttä ja entistä parempi lämmitys talviolosuhteita ajatellen. Lisäksi käyttäjille haluttiin tehdä helppokäyttöinen ohjaamo, jossa hallintalaitteet sijaitsevat loogisissa paikoissa. Nyt GT-ohjaamo tulee myös 700-sarjaan, ja kehityksen tausta-ajatuksena on hyvän työergonomian, äänieristyksen ja helppokäyttöisyyden lisäksi kaikenlainen toimintojen yhdenmukaistaminen.
”700-sarjan käyttäjä huomaa suurimman eron, kun hän vertaa tätä uutta GT-ohjaamoa vanhaan DLX-ohjaamoon. Yhdenmukaistamme ohjaamon ohjauspaneeleja niin, että käyttäjä voisi konemallista riippumatta tietää aika varmasti, mistä mikäkin nappi löytyy. Eli jatkossa samaa toimintoa ei tarvitse kauheasti etsiä eri Avant-malleista, vaan napit löytyvät aina tutuilta paikoilta”, kertoo ohjaamon suunnittelusta vastannut Mikko Piepponen (kuvassa vasemmalla).
Uudessa ohjaamossa yhdenmukaistamisen ajatusta on tuotu myös esimerkiksi huoltopisteeseen, sähköbokseihin ja koneen rakenteisiin, jotta myös koneen huoltaja löytää kaiken aina samasta paikasta.
”Olemme todella tyytyväisiä uuteen GT-ohjaamoon ja pidämme tätä parhaana ohjaamona, jonka pienkuormaajaan voi saada. Tila on aina kortilla, ja siihen nähden työskentely uudessa ohjaamossa on erittäin mukavaa”, toteaa suunnittelun tiiminvetäjä Olli Hankamäki (kuvassa oikealla).
Avant konemyynti:
Puh. 0207 351 601 / myynti@finnsiirto.fi
Toimintavarmuutta ja helppoa huoltoa
Päivittäishuoltopiste on nyt keskitetty yhteen paikkaan etukatteen alle ja sen välittömään läheisyyteen. Samasta paikasta löytyvät esimerkiksi sulakerasia, hydrauliikan öljyntäyttö ja tuulilasin pesuri. Avattavan etukatteen voi irrottaa pikalukolla.
Hydrauliikka vaihtuu suuntaventtiilin osalta samanlaiseksi kuin 800-sarjassa. Tankkilinjaan tulee uusi öljynjäähdyttimen ja öljyn paluukierto, joka vähentää painehäviöt. Puomin kellunnan ja lisävarusteena saatavan Smooth Driven venttiilit ovat nyt öljynjäähdyttimen vieressä oikean etukatteen alla, mikä yhdenmukaistaa huoltoa omalta osaltaan. Kun komponenttien määrää on vähennetty, on saatu lisää toimintavarmuutta.
Uusi tehokas ilmastointi
Uuden ohjaamon ilmastointi on entistä tehokkaampi. Ohjaamon takana sijaitseva ilmastoinnin lauhdutinkotelo on pikalukituksensa ansiosta nyt entistä huoltoystävällisempi: putsaaminen ja kuivaimen vaihto on helpompaa. Viilennystehoa on parannettu, eli lauhdutinkotelon sisällä on nyt kaksi tuuletinta yhden sijaan.
Tuulilasinpyyhin on sijoitettu keskemmälle tuulilasia kuin ennen, joten pyyhinalue on entistä suurempi. Lasinpyyhkijä on pehmeä liikkeissään. Uuden sukupolven moottorin ansiosta sulan voi kääntää alas ja puhdistaa tai vaihtaa, kun koneessa ei ole virrat päällä. Tämä on aivan uusi ominaisuus, jota 800-sarjan GT-ohjaamossa ei vielä ollut. Se helpottaa työskentelyä etenkin vaikeissa talviolosuhteissa.
GT-ohjaamon irrotettava kumilattia toimii myös huoltoluukkuna, jonka saa irti yhdestä remmistä vetämällä. Luukun alta tulee esiin keskinivelen seudun huoltokohteita kuten laakerointia ja liittimiä. Nyt silmämääräinen tarkistus on yhä helpompaa tehdä, ja letkuihin pääsee kätevästi käsiksi ilman työkaluja.
Työturvallisuutta
Uudessa ohjaamossa on entistä tehokkaammat työvalot. Ne ja tieliikennesarjan ajovalot ja muuttuvat led-valoiksi. Aiemmin vilkku oli erillinen, mutta nyt se on istutettu ajovalon sisään. Tieliikennesarjan toteutus on samanlainen GT-koneessa ja ROPS-koneessa.
Ohjaamon äänieristys on toteutettu neljällä kumityynyllä, jotka irrottavat ohjaamon koneen muusta rungosta ja vähentävät melun lisäksi tärinää. Tyynyt ovat hiukan matalammat kuin 800-sarjan GT-ohjaamossa, jotta koneen kokonaiskorkeus on saatu pidettyä mahdollisimman matalana.
Tässä jutussa esitellyt ohjaamomuutokset ovat tulossa 800-sarjan koneisiin alkuvuodesta 2022. Ohjaamo saadaan 700-sarjan malleihin 755i ja 760i keväällä 2022 ja 735-malliin loppuvuodesta.
Artikkeli: Avant Tecno Oy
Avant
Kaikissa Avantin kuormaajissa on hydrostaattinen voimansiirto. Polttomoottori – e-sarjassa sähkömoottori – pyörittää hydraulipumppua, joka syöttää korkeapaineista hydrauliöljyä järjestelmään. Jokaisessa pyörässä on hydraulinen ajomoottori, josta on veto suoraan renkaaseen. Ajopiiri on varustettu venttiileillä, joilla kontrolloidaan renkaiden pyörimistä. Jotta eri kaartosäteellä ja -nopeudella pyörivät sisä- ja ulkokaarteen puolen renkaat eivät jättäisi jälkiä käännyttäessä pehmeillä ja herkillä pinnoilla, järjestelmä sallii kaikkien neljän pyörän pyörivän vapaasti. Tämä myös vähentää renkaan kulumista käännyttäessä jatkuvasti karheilla yms. kuluttavilla pinnoilla.
Nelivedon lukkoventtiilien avulla voidaan sitten tarvittaessa parantaa pitoa liukkailla ja epätasaisilla alustoilla, kun kummankin puolen pyörät saadaan pyörimään samalla nopeudella pakko-ohjaamalla öljyä ajomoottoreihin. Näin saavutetaan hydrostaattisessa 4×4- järjestelmässä paras mahdollinen vetopito.