Täyssähköinen ja päästötön Avant
Avant oli ensimmäinen valmistaja, joka esitteli täyssähköisen, akkukäyttöisen kuormaajan tässä kokoluokassa. Täysin päästötön, hiljainen kone on vastaus yhä tiukkeneviin vaatimuksiin. Avantin e-sarja vastaa kooltaan ja ominaisuuksiltaan dieselmoottorilla varustettua 500-sarjaa, mutta ilman polttomoottorin päästöjä ja huoltotarvetta.
Avantin e-sarjassa on kaksi mallia, Avant e5 ja e6. Ne ovat ulkomitoiltaan samanlaisia, mutta akkuteknologia on erilainen. Molemmissa on vakiovarusteena sisäänrakennettu akkulaturi, joka mahdollistaa latauksen 230V/10A pistorasiasta. Litiumakulla varustettua e6:sta on myös mahdollista ladata lisävarusteena saatavalla pikalaturilla.
Avant e5 on varustettu huoltovapaalla AGM-akulla (Absorbent Glass Mat), jonka kapasiteetti on 13,6 kWh/285 Ah. Se on lyijyhappoakku, jossa elektrolyytti on imeytetty lasivillaerottimeen. Työsykli AGM-akulla jopa 20-25 % pitempi kuin perinteisellä lyijyakulla. Työsykli on 1-2 tuntia työn raskaudesta riippuen. Lataus 50 %-100 % kestää n. 5 tuntia, joten e5 sopii hyvin töihin, jossa tehdään esim. aamulla töitä ja päivän aikana ladataan akku illan töitä varten.
Avant e6 on ensimmäinen litium-ioniakulla (13,8 kWh/288Ah) varustettu pienkuormaaja. Sillä voidaan tehdä työtä yhdellä latauksella jopa 4 tuntia, työn raskaudesta riippuen. Litiumakun suuri etu työsyklin pituuden lisäksi on sen parempi virranottokyky, mikä mahdollistaa akun nopean lataamisen pikalaturilla.
Tekniset tiedot
- Nostokyky 900 kg
- Nostokorkeus 2,8 m
- Sisäänrakennettu 230V akkulaturi
- Akkukapasiteetti 13,6-13,8 kWh
- Ajonopeus -10 km/h
- Helppo kuljettaa trailerilla
- Sopii myös ahtaille työmaille, joissa on rajoitetut ja kapeat kulkuväylät
- Avant kehittämä Optidrive™-ajopiiri parantaa ajovoimansiirron hyötysuhdetta ja vapauttaa tehoa myös työlaitehydrauliikalle
Avant konemyynti:
Puh. 0207 351 601 / myynti@finnsiirto.fi

Työsykli vs. latausaika
Työsyklin pituuteen eniten vaikuttavat tekijät ovat akun kapasiteetti ja sähkövirran kulutus työssä. Kulutuksessa ja latausajassa sekä -tarpeessa on merkittävä ero AGM-akun ja litiumakun välillä.
Litiumakkua pitää alkaa ladata viimeistään silloin kun akun varaus on laskenut 10 %:iin, kun taas e5:n AGM-akku vaatii lataamista kun varaus laskee alle 50 %:n. Mikäli ehdottoman välttämätöntä, e5:llä voidaan työskennellä niin pitkään, että akun varaus on 20-30 %, mutta sellainen käyttö lyhentää akun elinikää merkittävästi. Varaustilan laskiessa riittävän alas e5:n akku antaa merkkiäänen, jolloin akku pitää kytkeä laturiin.
e6:lla voidaan sen sijaan tehdä töitä huomattavasti tehokkaammin, koska litiumakku luovuttaa virtaa paremmin ja se voidaan ladata 400V pikalaturilla.
Kokonaisen työpäivän mittainen työskentely onnistuu e6:lla hyvin, kun akkua ladataan taukojen aikana pikalaturilla. e5 soveltuu paremmin töihin, jossa yhtäjaksoinen sykli on lyhyempi ja niiden välissä on enemmän aikaa akun lataamiseen – esim. rehunjako karjalle aamulla ja illalla.
Pikalaturi -e6
Pikalaturi nopeuttaa e6:n litium-ioniakun lataamista merkittävästi vakiovarusteena olevaan 230V/10A laturiin verrattuna.
Saatavana on kaksi mallia: 400V/16A laturi sekä vielä tehokkaampi 400V/32A laturi. Latausaika 16A:n laturilla täydellä virranvoimakkuudella lähes täyteen on n. 2 tuntia, ja 32A laturilla reilu tunti, olosuhteista ja ulkolämpötilasta riippuen.
Kun akkua ei aja aivan tyhjäksi, niin 20 % lataustasosta päästään 80 % lataukseen 32A laturilla hieman yli puolessa tunnissa. Tämän ansiosta e6:lla voi työskennellä tehokkaasti 8 tunnin päivän, kun lataa akun lounastauolla.
Pikalatausasema sisältää pikalaturin asennettuna kannelliseen, lukittavaan kaappiin. Kaapin takaseinässä on Avant-pikakiinnitys, joten sitä on helppo siirtää kuormaajalla. Kaapin alaosassa on myös nostopisteet trukkihaarukalle ja päällä nostolenkit.
![[#Beginning of Shooting Data Section]
Image Size:L (4800 x 3200), DX
3.10.2018 15:29:25.50
Time Zone and Date:UTC+2, DST:ON
Lossless Compressed RAW (12-bit)
Artist:JORMA RAJAMAKI
Copyright:(c) JORMA RAJAMAKI jorma@studiorajamaki.fi
Image Comment:(c) jorma@studiorajamaki.fi
Nikon D800
Lens:VR 70-200mm f/2.8G
Focal Length:75mm
Focus Mode:Manual
AF-Area Mode:Single
VR:OFF
AF Fine Tune:OFF
Aperture:f/11
Shutter Speed:1/160s
Exposure Mode:Manual
Exposure Comp.:0EV
Exposure Tuning:
Metering:Matrix
ISO Sensitivity:ISO 100
Device:
White Balance:Preset manual d-1, 0, 0
Color Space:Adobe RGB
High ISO NR:ON (Normal)
Long Exposure NR:OFF
Active D-Lighting:OFF
Vignette Control:OFF
Auto Distortion Control:OFF
Picture Control:[NL] NEUTRAL
Base:[NL] NEUTRAL
Quick Adjust:-
Sharpening:2
Contrast:0
Brightness:0
Saturation:0
Hue:0
Filter Effects:
Toning:
Optimize Image:
Color Mode:
Tone Comp.:
Hue Adjustment:
Saturation:
Sharpening:
Latitude:
Longitude:
Altitude:
Altitude Reference:
Heading:
UTC:
Map Datum:
[#End of Shooting Data Section]](/wp-content/uploads/2022/02/JRS1627-irti.jpg)

Käyttökustannukset
Avant e5:n ja e6:n käyttökustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin dieselmoottorilla varustettujen kuormaajien, koska polttomoottorin huolto- ja korjauskuluja ei sähkökäyttöisissä koneissa ole.
Sähkön hinta on karkeasti arvioiden 75 % dieselpolttoaineen hintaa alempi. Se muodostaa suurimman eron käyttökustannuksissa dieselmalleihin verrattuna.
Myös pienempi huollon tarve ja yksinkertaisemmat huoltotoimenpiteet ovat sähkökäyttöisen kuormaajan etuja. Akku ja sähkömoottori ovat käytännössä huoltovapaita.
Huoltokohteita on sähkökuormaajassa vähemmän: polttomoottorin öljyjä, suodattimia tai jäähdytysnestettä ei huolloissa tarvitse vaihtaa.
Käytännössä vain hydrauliikkaöljy ja -suodattimet (e6:ssa myös akun ilmansuodatin) pitää e-sarjan huollossa vaihtaa. Ero huoltokustannuksissa on selvä, sillä Avant e-sarjan määräaikaishuollon hinta on noin 50 % alempi kuin polttomoottorimallien.
Akkuteknologia
Sähkökäyttöiset Avantit on varustettu kahdella erityyppisellä akulla. Avant e5:ssä on AGM-akku (Absorbent Glass Mat), jonka nimellisjännite on 48V kapasiteetti 13,6 kWh/285 Ah. Se on lyijyhappoakku, jossa elektrolyytti on imeytetty lasivillaerottimeen.
AGM-akun etuina perinteiseen lyijyakkuun nähden ovat mm. huoltovapaus, parempi tärinän sieto ja parempi virranantokyky. Työsykli AGM-akulla jopa 20-25 % pitempi kuin perinteisellä lyijyakulla. Mutta litium-ioniakkuun verrattuna AGM-akku häviää työsyklin pituudessa, akun eliniässä sekä virranantokyvyssä ja latauksen nopeudessa. Se on myös painavampi kuin litiumakku – tosin Avantissa akku toimii hyvänä vastapainona raskaampia taakkoja nostettaessa.
Avant e6 on varustettu modernilla litium-ioniakulla (LiFePO₄). Sen nimellisjännite on myös 48V ja kapasiteetti 13,8 kWh/288 Ah – siis suurin piirtein sama kuin e5:ssä.
Litium-ioniakun edut AGM-akkuun nähden ovat suuremmat purku- ja latausvirrat, huomattavasti pitempi työsykli yhdellä latauksella sekä alhaisempi paino. e6:n akku painaa alle puolet e5:n akun painosta. Litium-ioniakku voidaan myös ajaa alemmalle varaustasolle kuin lyijyakku, joten se antaa virtaa pitempään ja sitä kautta pitemmän yhtäjaksoisen työsyklin.

Avant
Kaikissa Avantin kuormaajissa on hydrostaattinen voimansiirto. Polttomoottori – e-sarjassa sähkömoottori – pyörittää hydraulipumppua, joka syöttää korkeapaineista hydrauliöljyä järjestelmään. Jokaisessa pyörässä on hydraulinen ajomoottori, josta on veto suoraan renkaaseen. Ajopiiri on varustettu venttiileillä, joilla kontrolloidaan renkaiden pyörimistä. Jotta eri kaartosäteellä ja -nopeudella pyörivät sisä- ja ulkokaarteen puolen renkaat eivät jättäisi jälkiä käännyttäessä pehmeillä ja herkillä pinnoilla, järjestelmä sallii kaikkien neljän pyörän pyörivän vapaasti. Tämä myös vähentää renkaan kulumista käännyttäessä jatkuvasti karheilla yms. kuluttavilla pinnoilla.
Nelivedon lukkoventtiilien avulla voidaan sitten tarvittaessa parantaa pitoa liukkailla ja epätasaisilla alustoilla, kun kummankin puolen pyörät saadaan pyörimään samalla nopeudella pakko-ohjaamalla öljyä ajomoottoreihin. Näin saavutetaan hydrostaattisessa 4×4- järjestelmässä paras mahdollinen vetopito.