Finnsiirron toimitiloissa Liedossa luovutettiin taannoin iso Hyundai 160D-9L-dieseltrukki Rantala-yhtiöille, jonka erikoisosaamisalueina ovat haastavat ja vaativat nosto- ja kuljetuspalvelut.
Muun muassa vaativia haalauksia ja erikoiskuljetuksia tarjoava Rantala-yhtiöt täydensi nostokalustoaan järeällä, 16 tonnia nostavalla ja noin 25 tonnia painavalla Hyundai 160D-9L -dieseltrukilla. Toimitusjohtaja ja montaa eri yhtiötä (Hiekka-Laitila Oy, Romu-Katti Oy, Vakkanostot Oy ym.) pyörittävä Heikki Rantala kertoo filosofiansa olevan: mitä vaativampi haalaus, nosto tai kuljetus, sen parempi. Lause ”ei pysty” ei kuulu asiakkaalle annettavien vastausten joukkoon. Kolmejatkoisella, matalalla Triplex-vapaanostomastolla ja kallistuvalla kelkalla varustettu Hyundain 16 tonninen trukki tuli kokeiltuakin ennen hankintapäätöstä.
Mataluus olikin yksi trukille asetetuista erikoisvaatimuksista. Hyundai 160D-9L kykenee kulkemaan 3,1 metriä korkeasta tilasta. Leveys on 2,5 metriä. Maksimi nostokorkeus on hieman yli viisi metriä.
Malli 160D-9L on Hyundai-dieseltrukkiperheen kolmanneksi suurin malli. Järein on 250D-9, joka nostaa 25 tonnia. Hyundai-trukkimallisto on varsin laaja kattaen dieseltrukkien lisäksi varastokoneet sekä sähkö- ja kaasutrukit.
Moottorina Rantalan hankinnassa on Cummins L9 (122 kW), joka on Stage IV -yhteensopiva. Partikkelisuodatinta ei ole, mutta SCR-katalysaattori löytyy (AdBlue). Hyundain peltien alla on runsaasti tilaa ja siellä sopii tekemään huoltotöitä aivan eri tapaan kuin monissa kilpailijoiden koneissa. Ohjaamo on myös kallistettavissa sylinterien avulla alarungon komponentteihin pääsemiseksi.
Heikki kertookin vakuuttuneensa jo koeajossa trukin tarkasta hallinnasta ja erittäin hyvästä näkyväisyydestä koneen ympärille. Finger tip -hallinta on miehen mukaan millimetrin tarkka, joskin eri toimintojen nopeuksia hieman säädettiin Finnsiirrolla enemmän omaan käteen sopivaksi.