Ahola Transportin Naantalin hubissa tapahtui lastaavan kaluston vaihto-operaatio, kun yhteensä 10 viisi vuotta vanhaa Hyundain dieseltrukkia korvattiin uuden mallisarjan koneilla, mallimerkinnältään 70D-9V. Neljä niistä jäi Naantaliin, loput matkasivat Ruotsin ja Viron vastaaviin hubeihin.
Hyvät kokemukset merkistä ja pitkään jatkuneesta yhteistyöstä Finnsiirron kanssa saivat investoimaan uusiin Hyundai-malleihin.
Ahola Groupiin kuuluva Ahola Transport operoi Euroopassa noin 500 auton voimin. Yrityksen omaa kalustoa on liikkeellä eteläistä Eurooppaa kuten Romaniaa ja Unkaria myöten. Sitä etelämpänä kuljetuksia hoidetaan yhteistyökumppanien kanssa. Pääasiallisesti liikenne on maiden rajoja ylittävää.
– Keskimäärin teemme 1000 asiakaskäyntiä päivässä, mikä kilometrimäärältään vastaa kolmea kertaa maapallon ympäri, aloittaa Naantalin varikolla Site Managerina toimiva Alf Nyblom.
Naantalissa autot täytetään pääasiassa kylkilastauksena trukeilla. Kaikki lastaustoiminta tapahtuu siististi sisätiloissa, joten säiden armoilla ei olla. Lastattava materiaali on varsin moninaista, sillä Aholan asiakaskunnassa on monen eri alan yrityksiä.
– Lastaus ja purku tapahtuvat nopeasti ammattitaitoisten trukkikuljettajien suorittamana. Olemme panostaneet tehokkuuteen ja tietysti myös kestävään kehitykseen. Kaikki auto- ja lastauskalusto on optimoitu tarkasti juuri meidän käyttöömme soveltuvaksi, jatkaa Nyblom.
Aholan hubeissa uusilla Hyundai-trukeilla on tärkeä rooli joustavan lastauksen ja purun kannalta. Finnsiirto Oy on vastannut vaihtoon tulevien trukkien säännöllisistä huolloista ja korjauksista. Sama linja kunnossapidon suhteen jatkuu uusienkin trukkien osalta. Ahola Transport voi näin keskittyä omaan osaamisalueeseensa, kun Finnsiirto pitää trukit iskukuntoisina. Uusien 70D-9V-dieseltrukkien nostokapasiteetti on tyyppinumeron mukaisesti seitsemän tonnia.
Myös uudet Hyundai-trukit on räätälöity vastaamaan tarkasti Aholan tarpeita. Kuljettaja on keskiössä ja ergonominen työympäristö auttaa jaksamaan.
– Haarukkamitta näissä on 2350 millimetriä. Sivusta lastattaessa ei tarvitse näin pelätä, että rikkoo vastapuolen laidan. Kuljettaja pystyy huolettomammin ja nopeammin suoriutumaan työstään. Myös kotimaista tuotantoa oleva, Arvi Helin Oy:n valmistama asetinlaite räätälöitiin yhdessä Aholan kanssa. Sylinterien paikkoja muutettiin ja keskeltä mastoa siivottiin kaikki pois näkyvyyden maksimoimiseksi. Trailerin lastauskorkeudella näkyvyys on optimoitu niin hyväksi, kuin se ylipäätään on mahdollista, kertoo Finnsiirron myyntijohtaja Kalle Dahlman.
– Yksi uusissa trukkimalleissa tehty merkittävä uudistus on siirtyminen Hyundain omavalmisteiseen moottoriin. Aiemmin trukeissa käytettiin Kubotaa ja Cumminsia. Myös taloudellisuus on kohentunut selvästi. Kun seiskasarjalaisten trukkien tuntikulutus oli hieman vajaat yhdeksän litraa tunnissa, päästään uusilla moottoreilla parisen litraa pienempään kulutukseen, lupaa Finnsiirron teknisessä tuessa ja kouluttajana työskentelevä Antti Lehtovaara.
– Ohjaamo on sekin uusissa trukeissa pantu täysin uusiksi. Nousu sinne on helppoa leveän oven ja kahden askelman ansiosta. Ohjaamo on paljon edellistä mallistoa ilmavampi ja kuljettaja näkee joka suuntaan erittäin hyvin. Istuimeksi valikoitui Grammerin valmistama ilmajousitettu penkki sähköisellä kompressorilla. Kuljettajan mukavuutta parantaa myös täysilmastointi ja tehostettu lämmitysilman kierrätys. Se pitää nyt sisällään suuttimet jalkatilaankin, jatkaa Lehtovaara.
Ahola Transport panostaa siihen, että kuljettajilla on mukavat olosuhteet työskennellä.
– Sähköisesti esiohjatut vivut sijaitsevat oikean kyynärnojan jatkeella ja ovat erinomaisen kevyet käyttää. Kättä voi lepuuttaa rennosti kyynärnojalla työskentelyn aikana. Sähköinen esiohjaus antaa myös mahdollisuudet räätälöidä esimerkiksi hydrauliikan toimintojen reagointinopeudet kuljettajan mieltymyksen mukaan, kiittää Site Manager Alf Nyblom.
Trukkien huoltokohteet tulevat kätevästi esiin sähköisesti nostettavan ja laskettavan ohjaamon alta. Hyundai 70D-9V -dieseltrukki painaa noin 10 000 kilogrammaa ja sen maksiminostokorkeus on kallistettavan maston pituudesta riippuen 2 730–7 330 millimetriä. Hyundain dieselkäyttöisten trukkien mallisto on laaja, alkaen 2,5 tonnista ja jatkuen aina 30 tonniin saakka.
Laadukkaiden trukkien toimittaminen asiakkaillemme ei ole vain avainten luovuttamista ja matkalle lähettämistä.
– Työmme ei pääty, kun konekauppa tehdään. Siksi pyrimme varmistamaan, että jokainen toimittamamme trukki on huippukunnossa ja valmis vastaamaan kaikkiin sille annettuihin töihin sen ensimmäisestä käyttöpäivästä lähtien, Kalle Dahlman toteaa.
Ennen kuin yksikään trukki lähtee Finnsiirron varusteluhallilta, se käy läpi laajan tarkastuksen ja valmisteluprosessin.
– Kokenut mekaanikkotiimimme tarkastaa jokaisen trukin perusteellisesti varmistaakseen, että se täyttää korkeat laatu- ja turvallisuusstandardimme. Tämä sisältää mm. mekaanisten kohteiden- ja komponenttien tarkistamista ja elektroniikkajärjestelmien testaamista ja läpikäyntiä, Dahlman kuvailee.
Vakioasennusten ja töiden lisäksi Finnsiirto tarjoaa myös räätälöityjä muutoksia asiakkaiden erityistarpeiden mukaan.
– Tämä voi sisältää mitä tahansa erikoisvarusteiden lisäämisestä trukin työn monipuolistamiseen tai turvallisuuden parantamiseen. Case Ahola Transportissa teimme useita mukautettuja muutoksia auttaaksemme heitä toimimaan tehokkaammin logistisissa toiminnoissa, hän kertoo.
Yksi tyypillisistä trukin varusteluista on sen työlle sopivan haarukkalaitteen valikoiminen. Ahola on luottanut pitkään trukkikalustossaan kotimaisen Arvi Helin Oy:n valmistamiin asetinlaitteisiin, joten Hevy-asetinlaitteiden käytön jatko myös uudessa kalustossa oli helppo ja looginen valinta. Asetinlaitteet on räätälöity asiakastoiveiden mukaisesti mm. hydraulisylinterin sijoituksella entistäkin paremman näkyvyyden lisäämiseksi.
Ahola Transportin trukit on maalattu jo tehtaalla Ahola brändin mukaisella värimaailmalla. Varustelutyön päätteeksi jokainen trukki käsiteltiin maalipinnan erikoisaineella, joka tekee pinnasta likaa hylkivän helpottaen trukin pesua ja sen siisteyden ylläpitoa.
– Haluamme, että asiakkaamme ovat ylpeitä uusista koneistaan ja he tietävät saavansa parhaan mahdollisen työkoneen, joka rakentaa myös yrityksen imagoa.
– Olemme erittäin ylpeitä työstämme, jonka teemme ennen trukkien toimitusta. Asiakkaidemme menestys on suoraan sidoksissa toimittamiemme laitteiden laatuun, ja olemmekin sitoutuneet toimittamaan vain parasta. Kattavalla tarkastus- ja valmisteluprosessillamme voidaan luottaa siihen, että kaikki meiltä toimitetut trukit ovat valmiita töihin heti toimituksen jälkeen‚ Dahlman summaa.